Wat is een Blue Chip NFT?

4 min.

De markt van NFT’s is nog relatief jong en daarmee is het voortdurend in ontwikkeling. Hierom wil het zo nu en dan voorkomen dat er ineens een nieuwe term rondgaat. Een begrip dat de laatste tijd door veel mensen in de mond wordt genomen, is ‘Blue Chip NFT’. Misschien heb je het wel eens gehoord, maar weet je ook wat het betekent? In onderstaand artikel lees je terug wat een Blue Chip NFT is, waar het voor staat én wat je ermee kunt. 

Blue Chip 

Om te benaderen wat een Blue Chip NFT precies is, kan je de term beter ontleden in twee elementen: Blue Chip en NFT. In andere takken van sport is het al vrij gebruikelijk om het begrip Blue Chip voor de naam een handelsproduct te plakken. Zo heb je misschien wel eens gehoord van zogeheten Blue Chip Stocks. Dit zijn aandelen die worden gezien als (relatief) veilige en stabiele investeringen voor op de lange termijn. Typische Blue Chip Stocks zijn bijvoorbeeld Apple, General Motors en Coca-Cola. 

‘De term Blue Chip komt initieel uit de wereld van poker. Blauwe pokerchips zijn de chips met de hoogste waarde. In 1920 werd het begrip voor het eerst gebruikt binnen de aandelenmarkt.’ 

Definitie Blue Chip NFTs 

Wanneer je definitie van Blue Chip Stocks toepast op NFTs, kom je tot de conclusie dat een Blue Chip NFT een NFT is die een stabiele investering voor op de lange termijn vormt. Wie enigszins bedreven is binnen de handel van NFTs, weet dat dit een nogal ambitieuze definitie kan zijn. Hoe goed NFTs op de lange termijn gaan presteren, weet immers nog niemand. Hoe kunnen we het dan nu al hebben over Blue Chip NFTs? 
 
Ondanks bovenstaand puntje van kritiek, kan je als definitie van Blue Chip NFT het volgende hanteren: ‘een NFT waarvan wordt verwacht dat deze op de lange termijn zijn (hoge) waarde goed behoudt’. 

Deze factoren maken een NFT ‘Blue Chip’ 

Er zijn verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat een NFT zijn (hoge) waarde behoudt op de lange termijn. Hieronder vind je een aantal van deze factoren, maar het is goed om te onthouden dat NFTs nog geen tijd hebben gekregen om zich op de lange termijn te bewijzen. Het blijft dus enigszins gissen op basis van fundamentele economische beginselen. 

  • De artistieke waarde van een NFT. Heeft iemand écht de moeite gestoken in het neerzetten van een creatieve NFT of is de NFT slechts gelanceerd om een hype te creëren? 
  • De hoeveelheid aan potentiële kopers. Zoals op elke gezonde markt geldt, gaat de prijs niet (voor lange tijd) omhoog, wanneer er amper vraag is. Er moet genoeg vraag zijn en de vraag moet ook over een aantal jaren nog op peil zijn. Wil niemand het kopen, dan gaat de prijs omlaag. 
  • De toegevoegde waarde. Om op de lange termijn waarde te behouden, moet een NFT zekere toegevoegde waarde kennen. Alleen het hebben van eigendom van een plaatje, is bijvoorbeeld niet altijd even waardevol. Wanneer je daadwerkelijk iets met een NFT kunt, wordt het gemakkelijker een Blue Chip NFT. 

Welke NFTs zijn Blue Chip NFTs? 

Het correcte antwoord is hier dat er eigenlijk nog geen Blue Chip NFTs bestaan. Hoewel er steeds vaker over wordt gesproken, is het hanteren van het begrip Blue Chip binnen de NFT-market vooral een gok. Natuurlijk is het wel in enige mate te voorzien welke NFTs meer kans hebben op het worden van een Blue Chip NFT. Hiervoor kan je kijken naar de factoren die hierboven reeds werden benoemd. 
 
Over het algemeen worden CryptoPunks en Bored Ape Yacht Club gezien als NFT-projecten die nog wel eens potentie voor op de lange termijn zouden kunnen hebben. De markt voor deze NFT’s is groot. Zolang de vraag blijft bestaan, blijft de prijs ook op peil. Wel zou je een kritische kanttekening kunnen plaatsen omtrent de toegevoegde waarde van dergelijke NFT’s. 

Conclusie 

Blue Chip NFTs zijn NFTs die hun hogere waarde op de lange termijn kunnen behouden. Welke NFTs precies Blue Chip NFTs zijn, is moeilijk te zeggen. De NFT-markt is nog behoorlijk jong en het is tot dusver lastig te zeggen of specifieke NFT’s hun waarde gaan behouden op de lange termijn. 

NFT.nl

NFT.nl is dé plek waar zowel consumenten als bedrijven worden meegenomen in de grenzeloze mogelijkheden van blockchain-technologie in het dagelijks leven.