Nike heeft afgelopen week zijn eigen NFT-platform gelanceerd, genaamd .SWOOSH. Dit is een web3-platform waar fans van Nike NFT’s (non-fungible tokens) kunnen kopen, verkopen en zelfs samen met het bedrijf kunnen creëren.
Nike-fans kunnen samen met Nike een virtueel product creëren
.SWOOSH stelt Nike-leden in staat om virtuele creaties te leren kennen, te verzamelen en samen te creëren. Voorbeelden hiervan zijn digitale objecten zoals virtuele schoenen, truien of accessoires. Deze maand kun je lid worden van .SWOOSH. Daarna wil Nike het platform laten groeien en in 2023 zal Nike zijn eerste digitale collectie lanceren, wat gevormd is door eigen leden.
Kort nadat de eerste digitale collectie is uitgebracht, kunnen leden deelnemen aan een community-uitdaging om kans te maken om samen met Nike een virtueel product te creëren. De winnaars kunnen royalty’s verdienen op het virtuele product dat ze helpen te creëren.
.SWOOSH komt met eigen domein in metaverse
Het platform heeft gekozen voor een eigen domein, namelijk welcome.swoosh.nike. Zo verzekeren ze hun fans en leden van een veilige en vertrouwde omgeving. Nike werd medio december vorig jaar een van de grootste spelers in de modewereld in Web3 toen het bedrijf RTFKT overnam. Een bedrijf voor virtuele sneakers dat NFT’s en digitale sneakers voor de metaverse maakt. Het project valt onder Nike Virtual Studios, dat wordt geleid door Ron Faris, het voormalige hoofd van Nike’s Snkrs-app. Ron Faris zegt het volgende:
“Het wordt een plek waar onze community samen kan komen en samen met ons de toekomst kan creëren. Je kunt virtuele Nike-producten verzamelen, ruilen en flexen. Het is mogelijk om naar evenementen in real life te gaan met je token-gated virtuele creaties”.
Deel van NFT-markt stort in, toch blijft interesse toenemen
Nadat een deel van de NFT-markt vorige week volledig is ingestort, blijven bedrijven maar komen met nieuwe platformen en worden er nieuwe NFT-collecties gelanceerd. Zo heeft PostNL afgelopen september hun eerste serie van de unieke NFT-cryptopostzegels gelanceerd.
Ook Cristiano Ronaldo lanceerde vorige week een NFT-collectie, hij liet weten een samenwerkingsverband te zijn aangegaan met Binance (de grootste exchange van de wereld). Visa en Lamborghini lieten op hun beurt kortgeleden van zich horen. Je kunt wel stellen dat de interesse in NFT’s blijft toenemen.