Starbucks start web3 initiatief

Starbucks, de internationale keten van koffiehuizen heeft aangekondigd dat de beta-versie voor een web3 initiatief genaamd ‘Starbucks Odyssey’, live is. Eerder hadden ze al bekend gemaakt een samenwerking te zijn aangegaan met Polygon (MATIC). Polygon is eerder dit jaar ook al samenwerkingen aangegaan met andere grote bedrijven, zoals Meta en Disney. Nu mag Starbucks zich in dit rijtje voegen.

Beloning

Leden van Starbucks Odyssey kunnen zich opgeven voor verschillende online activiteiten. Zij kunnen deelnemen aan games die Starbucks gerelateerd zijn. Andere leden kunnen zijn of haar koffiekennis testen of meedoen aan een virtuele tour op een koffieplantage ‘Hacienda Alsacia’ in Costa Rica.

Na deze activiteit worden de leden van Starbucks Odyssey beloond met een digitale postzegel, een NFT (Non-Fungible Token). Er zijn een beperkte hoeveelheid NFT’s beschikbaar. Voor geïnteresseerden is het mogelijk om de digitale postzegel ook online te kopen via een nieuwe marktplaats die is ingebouwd in de app van Starbucks Odyssey. De koper heeft geen cryptocurrencies nodig om de digitale postzegel te kopen en het spreekt voor zich dat de NFT’s gemint worden op de blockchain van Polygon.

Reis naar koffieplantage in Costa Rica

Iedere NFT is uniek en heeft een bepaalde waarde. De waarde is afhankelijk van de zeldzaamheid van de NFT. Om in aanmerking te komen voor unieke voordelen en ervaringen kunnen de punten worden ingeruild. Er zijn drie niveaus waarin de voordelen en ervaringen zijn onderverdeeld. Een hoogtepunt is een reis naar de koffieplantage Hacienda Alsacia in Costa Rica.

Op korte termijn is het voor leden mogelijk om toegang te krijgen tot de NFT-marketplace. Op dit platform kan de digitale postzegel verhandeld worden.

Starbucks Odyssey richt zich op jongere generaties

Starbucks Odyssey richt zich voornamelijk op de jongere generaties. “We willen niet in een business zitten waar onze klantenbasis vergrijst. Starbucks is nog nooit, in onze geschiedenis, relevanter geweest dan we vandaag zijn voor Gen”, zegt een woordvoerder van Starbucks via de officiële kanalen.