De woorden blockchain en metaverse kom je momenteel overal tegen. Voor veel mensen zijn deze belangrijke technologieën de toekomst. Hierdoor komen er dagelijkse steeds meer personen, merken en bedrijven erbij die zich hierin verdiepen. De blockchain, Metaverse en NFT’s behoren tot de meest innovatieve technologieën van onze generatie. Deze digitale creaties zullen enorm veel mogelijkheden bieden, naarmate ze verder ontwikkeld worden. En dit is precies wat er nu gebeurd op de blockchain gebaseerde visie van het internet, Web3.
Met de vooruitgang en de grenzeloze potentieel van deze technologieën, heb je natuurlijk ook de grote merken die erin investeren. Lifestyle- en sportmerken zoals Adidas en Nike stappen in de metaverse door NFT/blockchain bedrijven over te nemen. Of door samen te werken met bekende verzamelaars en makers van digitale items, genaamd NFT’s. Deze merken doen dit met als doel om hun digitale transformatie te versnellen.
In dit artikel lees je met wie Adidas en Nike in samenwerking zijn gegaan. Ook zien we de exclusieve digitale en fysieke producten die ze gelanceerd hebben en de prijs ervan.
Adidas
De volgende collectie van sportmerk Adidas zal bestaan uit zowel fysieke als digitale items. Ze hebben aangekondigd dat de titel van deze collectie ‘Into the Metaverse’ zal zijn. De mix van Adidas items zullen als NFT’s verkocht worden. Met wie is Adidas precies in samenwerking gegaan om deze producten te produceren? Met de meest populaire persoonlijkheden in de wereld van NFT’s natuurlijk. Dit zijn de makers van Gmoney, Bored Ape Yacht Club en Punks Comic.
De nieuwe collectie bestaat uit virtuele wearables die je op bepaalde online platforms kunt gebruiken. Ook biedt Adidas comfortabele fysieke sportkleding dat erbij past. Dit is de eerste NFT, niet-verwisselbare token, verzameling van Adidas. Deze stukken kunnen gekocht, verzameld en geverifieerd worden door het op blockchain gebaseerde eigendomscertificaat. Het zal de klanten 0,2 Ethereum (ETH) kosten en de wearables en kleding zullen beschikbaar gesteld worden in 2022. Houd dus goed in de gaten wanneer jij een Adidas NFT kunt gaan kopen.
Door één van de NFT’s te bezitten zal je van een tal van extra voordelen kunnen genieten. Consumenten zullen drie kledingstukken met zich meekrijgen. Een Adidas trainingspak en hoodie. Ook zullen ze van Gmoney de iconische oranje beanie krijgen. Verder zullen ze ook exclusieve toegang krijgen tot bepaalde zeldzame producten van Adidas. Naast fysieke producten krijgt de klant ook ook toegang tot virtuele kledingstukken voor The Sandbox. Dit is een op blockchain technologie gebaseerde videospel.
Nike
Nike heeft in december 2021 aangekondigd dat ze RTFKT hebben overgenomen. RTFKT spreek je uit als ‘artifact’. Dit is een NFT bedrijf die verzamelobjecten creëren waar de focus zwaar op de gaming wereld ligt. Bij RTFKT studios worden er virtuele producten en unieke digitale ervaringen gecreëerd. Dit bedrijf werd in 2020 opgericht door Benoit Pagotto, Steven Vasilev en Chris Le. Hier wordt er gebruik gemaakt van de nieuwste technologische innovaties op het gebied van augmented reality, blockchain en game-engines om de producten te creëren.
RTFKT en Nike delen samen een diepe passie voor creativiteit, innovatie en gemeenschap. Vandaar deze bijzondere samenwerking. Momenteel is het nog niet duidelijk wat sportmerk Nike precies met RTFKT studios zal doen. Het doel van Nike is namelijk om alvast één voet in de metaverse te krijgen. Ook is het nog niet bekend welk bedrag Nike voor de overname van RTFKT heeft betaald. Ze zijn wel van plan om hun bekende sneakers in de vorm van NFT’s te verkopen aan verschillende verzamelaars.