NFT's in de onderwijssector

NFT in de onderwijssector: een analyse

NFT’s kunnen de onderwijssector verstoren. Dit blijkt uit een uitgebreide analyse die de vinger legt op het waarom en hoe van dit gegeven. Enkele belangrijke sleutelwoorden die we je alvast graag meegeven zijn de volgende: DeFi, Mint Count en Ethereum. Zeggen deze je iets? Ook The Bored Ape Yacht Club, Zed Run, Ghxsts kunnen een belletje, of meerdere, doen rinkelen. Indien niet, zijn ze je eerste kennismaking met Non Fungible Tokens (NFT), een onderwerp waar je hieronder meer over ontdekt. Meer specifiek werpen we een blik op de impact van NFT binnen de sector van het onderwijs. 

Wat houdt NFT in? 

Non Fungible Tokens (NFT) is gebaseerd op blockchain. Het is eenheid van gegevens die hierin opgeslagen wordt. Dit ‘bestand’ is uiterst uniek en niet-verwisselbaar. ‘Non Fungible’ wijst op dit principe. Om het even met een voorbeeld te schetsen: beschik je over een bankbiljet van 10? Hierbij kan je het omwisselen voor twee bankbiljetten van 5, waarbij de initiële waarde behouden blijft. Wanneer het om NFT gaat, kan het helpen gebruik te maken van een analogie: een origineel exemplaar van Picasso is zeldzaam, uniek, eigen. Het afdrukken van een kopie, het nemen van een foto of mijn penseel ter hand nemen en het naschilderen zijn zaken die kunnen, maar het spreekt voor zich dat de initiële waarde niet behouden blijft – integendeel, de kans is groot dat het absoluut niet naar waarde geacht wordt en je pogingen tevergeefs waren. Bepalen of een werk, of NFT, uniek is, moet deze geverifieerd worden. Dit is echter niet steeds even eenvoudig. 

Veel zaken, zowel fysiek als digitaal, zijn erg vlot te kopiëren – je zou het verschil haast niet merken. Blockchain doet dit wél; of het nu om NFT, GIF of JPG gaat, de uniciteit en authenticiteit ervan staan als het ware vastgeroest. NFT wordt aangekocht en verkocht voor cryptocurrency. Ook Ethereum, zoals hierboven reeds vermeld werd, maakt hier onderdeel van uit. Omstreeks 2021 kende het concept een aanzienlijke groei, waarvan de gevolgen blijven nazinderen. Het gebeuren trekt steeds meer geïnteresseerden aan – zeker in een post-pandemische, gedigitaliseerde wereld klinkt het meer dan aanlokkelijk. 

NFT en het onderwijs 

In welke mate kunnen deze zaken iets vertellen over onderwijs? Wellicht op meer manieren dan je zou denken. De prognose? Blockchain kan én zal uiteindelijk de cloud vervangen als overkoepelende bewaarder en dit voor werkelijk alle vormen van contracten, records en documentatie die op langere termijn in bewaring blifjt. Hieronder werpen we een blik op de drie voornaamste manieren waarop NFT’s de onderwijssector kunnen beïnvloeden en zelfs verstoren. 

1. Kunstwerken van studenten delen 

Scholen – zowel het bestuur als de studenten, beschikken voortaan over de mogelijkheid hun digitale kunst te verkopen als NFT’s. Dit doen ze aan een internationaal, wereldwijd publiek. Een publiek dat kunstenaars en creators maar al te graag ondersteunt. Deze steun verschaft de kunstenaars meer mogelijkheden en deze bestaan naast financiële groei uit het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden, het verkrijgen van inzicht in marketing, public relations én cryptocurrency. Kunst is een ruim begrip en daarom is het belangrijk in het achterhoofd te houden dat het niet enkel om beeldende kunsten gaat, maar zeker ook om de audiovisuele vormen. 

2. Studentendossiers opslaan en delen

Blockchain betekent dat documenten eenvoudig kunnen worden opgeslagen. Wijzigingen kunnen daarnaast worden bijgehouden. Het is bijna onvermijdelijk dat permanente studentendossiers op de chain komen te liggen – als zijnde een vorm van NFT die gemakkelijk kan worden overgedragen naar verschillende scholen en op elk moment kan worden ingezien door iedereen die deze toegang benodigd. Gedaan is het tijdperk van informatieverlies of wachten op gegevens.  

3. Examenresultaten en overige (numerieke) gegevens

Het opslaan van officiële certificaten op deze chain is niet alleen onvermijdelijk, het wordt essentieel. Indien instanties en instellingen er kopieën van examenresultaten, diploma’s en andere prestaties zouden opslaan, zouden ze altijd bewijsbaar zijn als de originele, échte bron. Er bestaan vandaag de dag bedrijven, waaronder Credly, die reeds begonnen met het gebruik van deze technologie en om bovengenoemde reden. Professionals kunnen hun digitale badges op LinkedIn plaatsen – iedereen die hun profiel bekijkt kan de authenticiteit van de aanbieder eigenhandig verifiëren. Onze prognose? Alle universitaire diploma’s zullen binnenkort worden ingezet op de chain, en waarschijnlijk sneller dan je denkt.