karg lagerfield nft

Modemerk Karl Lagerfeld verkocht NFT’s in 49 minuten

Anno 2021 zijn NFT’s over de hele wereld een gebruikelijk gegeven. Ze zijn gewoon niet meer weg te denken uit onze samenleving. Tegenwoordig kent dan ook iedereen de beroemde verzamelobjecten, maar weet jij ook wat het is? Modemerk Karl Lagerfeld heeft er alleszins in een mum van tijd veel geld aan verdient.

NFT ter ere van de verjaardag van Lagerfeld

NFT’s veroveren dus al langer de virtuele wereld en onlangs vonden ze voor de eerste keer hun weg naar de digitale modewereld. Op 10 september 2021, de 88ste verjaardag van Karl Lagerfeld, bracht zijn eigen modelijn een limited edition NFT-collectie uit. Dit als eerbetoon aan de Duitse modeontwerper.

Karl heeft zijn grote succes voornamelijk te danken aan zijn spectaculaire carrière bij het Franse modehuis Chanel. Gedurende zijn jaren als creative director wist hij terug leven te blazen in het luxebedrijf. Lagerfeld creëerde destijds trouwens een van de meest herkenbare logo’s ooit bedacht. Het stijlsymbool, de in elkaar grijpende CC-letters, komt immers van zijn hand.

Iconisch 

De beperkte debuut-collectie bestond uit twee versies geïnspireerd op de kenmerkende look van het tijdloze icoon. Geïnteresseerden kochten zodoende geen digitaal kledingstuk, maar een full-color geanimeerd beeldje van Karl in cartoonvorm. Je herkent het figuur meteen aan zijn persoonlijke stijl in een wit hemd, met zwarte zonnebril en paardenstaart. Bovendien heeft elk detail een betekenis zoals in de modecollecties.

Het uniek verzamelobject is gebaseerd op de fascinatie van het ontwerpen voor nieuwe technologiën én de culturele impact van het heden. Het wordt gezien als een vertaling van Lagerfelds beroemde quote: “I am like a caricature of myself, and I like that. It is like a mask. And for me the Carnival of Venice lasts all year long.”

Gewilde NFT

Zoals eerder vermeld, heeft het modemerk Karl Lagerfeld veel geld zien binnenstromen door de verkoop van de NFT’s. Ze verkochten 777 stuks voor 77 euro (of 91 dollar) én een tweede zeldzamere premiumversie waarvan 77 stuks voor maar liefst 177 euro (of 210 dollar). In het prijskaartje komt het getal 7 bewust zoveel voor omdat het Karls geluksgetal was.

Zeker niet te vergeten is de tijdsduur waarbinnen de twee versies verkocht werden. De 777 Karl-beeldjes, die gebruikers kunnen veranderen door middel van daaropvolgende digitale drops, waren allemaal weg in 49 minuten. De 77 andere figuren met lichtstraal werden in zelfs nog géén 34 seconden onderverdeeld. Hierbij een extra weetje: het modemerk plant een mangroveboom voor elke gekochte NFT om de ecologische voetafdruk te compenseren.

Ook modemerk Dolce & Gabbana lanceren NFT

Het Italiaanse modemerk Dolce & Gabbana volgde modemerk Karl Lagerfeld niet veel later. Ze lanceerden eind september hun eerste NFT-collectie. Ook deze gigant werd er niet armer op en verdiende zo’n slordige 5,7 miljoen dollar aan de verkoop van negen NFT’s, die persoonlijk werden ontworpen door de oprichters Domenico Dolce & Stefano Gabbana. De gelukkige winnaars gingen na de veiling niet alleen met hun NFT naar huis, maar ook met de fysieke versie en exclusieve toegang tot Dolce & Gabbana-evenementen.

Zo ziet u maar dat de verzamelobjecten succes kennen in zowel de NFT- als modesector. Naarmate de ontwikkeling, zal de vraag naar modegerelateerde NFT’s in nog grotere aantallen toenemen. Belangrijk is vooral om de kans te wagen en jezelf gewoon digitaal te vertegenwoordigen.