non fungible token

In welk NFT project moet ik investeren?

Sinds de toenemende interesse in NFT’s komen er steeds meer nieuwe collecties op de markt. Hierdoor wordt het een stuk moeilijker om de interessante parels eruit te vissen. De grote winsten die met de non-fungible tokens gemaakt worden hebben een aantrekkende werking op zowel investeerders als ontwikkelaars. Maar hoe vind je het juist NFT project om in te investeren? In dit artikel kun je belangrijke elementen vinden, die een NFT-collectie kunnen maken en breken!

Het team achter het NFT project

Net zoals bij de vele cryptobedrijven geldt voor de teams achter NFT projecten hetzelfde; is het team betrouwbaar? Een NFT is meer dan een digitaal kunstwerk, maar er zit een heel project achter. De teams die de NFT-collecties uitbrengen hebben vaak een hele roadmap, waarin wordt uitgestippeld wat de plannen zijn. Om deze plannen werkelijkheid te laten worden, is het belangrijk dat een team de plannen ook daadwerkelijk uitvoert. Daarom wordt een NFT project vaak meer vertrouwd wanneer het team hun identiteit bekend heeft gemaakt. In het meest ideale scenario hebben teamleden bewezen kwaliteiten, door bijvoorbeeld aan eerdere succesvolle NFT projecten te hebben gewerkt. 

De community

Hoe ervaren en kundig het team ook is, er moeten wel geïnteresseerden zijn. Een community is daarom zeer belangrijk voor NFT-collecties. Zonder interesse zullen er geen kopers zijn en een uitbundige community kan zorgen voor meer kopers, zowel binnen als buiten de gemeenschap. Zowel voor de korte als lange termijn is een groep gelijkgestemden van groot belang, omdat projecten zonder animo weinig kans van slagen hebben. Maar hoe weet je of een project een goede community heeft? Eén van de indicatoren is social media.

Is het team actief op social media?

Social media is een goede indicator om te ontdekken of een NFT-collectie een goed project is. Wanneer een team veel aandacht besteedt aan social media, weet je dat ze het project serieus nemen. Daarbij kun je ook checken hoe betrokken de community daadwerkelijk is. Zo kun je bijvoorbeeld kijken of het aantal likes en reacties op de verschillende posts in verhouding staat tot het aantal volgers. Projecten kunnen immers volgers kopen of bots inhuren voor berichten. Met een beetje onderzoek herken je dit zo! 

Wat staat er in de whitepaper?

Niet elk NFT project heeft er eentje, maar een whitepaper kan zeer belangrijk zijn voor het maken van de juiste keuzes tussen de vele collecties. In een whitepaper, wat als een kennisdocument wordt gezien, kun je een hoop informatie over het project vinden. Vaak wordt een whitepaper als marketingtool gebruikt, om zo de plannen te promoten. In een whitepaper wordt dan ook uitgelegd welke problemen er worden opgelost en wat de plannen van het project zijn.

Indien je in een veelbelovende whitepaper innovatieve ideeën tegenkomt, kan het zomaar zijn dat deze plannen in de toekomst voor grote winsten kunnen zorgen. Echter, een whitepaper is enkel theorie, waardoor de daadwerkelijke uitvoering voer voor speculaties blijft. Ook zijn er projecten die problemen zien, waar in de praktijk weinig draagvlak voor is. Kijk daarom kritisch naar de whitepaper, net zoals de andere kenmerken van een NFT project.