NFT muziekwereld

Alles over NFT’s in de muziekwereld

Een NFT is een kunstwerk van een online kunstenaar die deze kunst claimt, en waarvan hij of zij eigenaar is. In de muziekwereld is er veel te doen met NFT’s. Je kunt veel meer met NFT’s dan de meeste mensen denken, omdat er een bijzondere technologie achter huist. Muzikanten hebben te maken met een harde strijd en concurrentie. Ze verdienen daarom niet zoveel als ze eigenlijk zouden willen. Muzikanten werken keihard, maar toch ontvangen uitgevers zoals platenlabels en streamingdiensten heel veel geld. Geld dat dus niet naar de muzikant zelf gaat, ondanks het harde werk dat de muzikant gedaan heeft. Puur omdat de muziek de wereld in wordt gebracht via diverse kanalen en via producers die ervan profiteren. 

Nieuwe ontwikkelingen in de wereld van Non Fungible Tokens hebben ervoor gezorgd dat er nieuwe deuren geopend zijn voor muzikanten. Deze blockchaintechnologie zal voor de muzikant in zijn voordeel gaan werken. Maar wat houdt deze ontwikkeling precies in? 

Toepassen van NFT’s in de muziekwereld 

Met de innovatieve blockchaintechnologie zijn NFT’s in de wereld geroepen. Door hun muziek aan te bieden als NFT, maken artiesten op deze manier 100% winst met hun muziek. Ze kunnen de nummers namelijk rechtstreeks aan de consument aanbieden zonder dat er derde partijen aan te pas hoeven komen. Bovendien kunnen ze de NFT uitbreiden. Zo ontvangen ze naast hun muzikale werk ook nieuwe inkomsten via extra’s. 

Nu willen muzikanten hun muziek dus op een onafhankelijke manier verkopen. Ze willen direct communiceren via kanalen en fans en daar hun muziek verkopen. Ze kunnen hun volledige inkomen claimen zonder de nadelen van Youtube en Spotify. Youtube kan bijvoorbeeld kanalen verwijderen ten koste van de artiest, net als andere streamingdiensten. Artiesten zijn het zat en willen nu zelf de regie over hun werk terugkrijgen.  

De artiesten die al gestart zijn met NFT’s 

Grote toppers als Deadmau5, The Weeknd en Snoop Dogg hebben de kracht van NFT’s al ontdekt. Steeds meer artiesten gaan volgen. The Weeknd bracht het nummer “The Source” uit via een tweet op Twitter. Dit nummer werd niet officieel uitgebracht, maar rechtstreeks verkocht aan zijn fans. Autograph is zijn favoriete platform. Zo heeft elke artiest een unieke eigen naam voor zijn bundel aan NFT’s die hij rechtstreeks via diverse platformen verkoopt. Snoop Dogg is zelfs te vinden in de top vijf grootste NFT influencers op sociale media. Bekijk de top vijf hier.