NFT afbeeldingen

9,3 miljoen euro in een jaar? Het Amsterdamse Cryptomon krijg het voor elkaar!

De wereld van crypto en NFT’s beweegt snel – heel erg snel. Waar wij nog gewend zijn aan 24 uren in een dag, en een aantal jaren investeren voordat je de vruchten van een onderneming kunt gaan plukken, lijkt de tijd in crypto-land een heel ander verloop te hebben.  
 
Neem als voorbeeld het bedrijf ‘Kryptomon’, dat gespecialiseerd is in games. Hun hoofdkantoor vind je in Amsterdam, hun KvK inschrijving staat in Leeuwarden en het bedrijf is als hobbyproject opgericht. Umberto Canessa Carchi en Fries Maurice de Leeuw begonnen hun bedrijf vorig jaar, en halen nu al 9,3 miljoen euro in keiharde cash op bij investeerders als Angels en NFX (die we kennen van Patreon). Ook de CEO van de Citigroup Vikram Pandit stapte al in.  

Tamagotchi 2.0

Nou klinken termen als crypto en NFT allemaal nogal abstract. In gewone mensentaal is het een simpel verhaal. CEO Canessa Cerchi (30 jaar) legt het als volgt uit: ‘We hebben een online spel gemaakt waarbinnen mensen een soort moderne versie kunnen spelen van Pokémon en Tamagotchi. Om het spel te spelen koop je een poppetje als NFT. Eenmaal in het spel kun je je het poppetje sterker maken met aankopen. Je kunt het natuurlijk ook gewoon spelen tot je beter wordt, maar veel mensen willen dat proces versnellen.’ 

Op zich is dit geen nieuw verdienmodel. We zien heel veel games die vertrouwen op het ongeduld van hun spelers. De spelletjes zijn gratis uit te spelen, maar geen mensen heeft er zin in om zo lang te wachten, dus worden er met digitale valuta upgrades gekocht. Die digitale valuta reken je natuurlijk gewoon af met heel echt geld.  

Je eigen ecosysteem

Modern gamedevelopment is vaak gebaseerd op het maken van een eigen ecosysteem, of ‘wereld’. Het succes van die werelden hangt af van het aantal gebruikers dat ervoor kiest om die wereld te gaan bevolken. In het geval van Kryptomon is dit aantal al opgelopen tot 6000 actieve gebruikers, en zo’n 500.000 volgers op verschillende social media kanalen. Als je corrigeert voor wat dubbele accounts en wat robot-volgers, kun je toch nog uitgaan van zo’n 220.000 unieke volgers. Een flinke stad vol. 

Goedkoop rijk

Nou klinkt dat best een beetje ingewikkeld, maar vooral ook best wel behoorlijk duur. Maar dat valt heel erg mee. Volgens Canessa Cerchi was de eerste investering in het bedrijf ongeveer 250 euro. Deze werden besteed aan het in de lucht houden van een website. Na een tijdje werd de eerste lichting NFT’s gedropt (zoals we het vrijgeven of releasen in cryptoland noemen), en daarna begon het snel te lopen. De eerste drop leverde het bedrijf zo’n 1,2 miljoen euro op. Een mooie spaarpot om de game mee te gaan bouwen. 

Canessa ziet zelf ook de humor van de situatie wel in. Toen hij aan dit project begon, had hij geen idee dat hij iets meer dan een jaar later een bedrijf van zo’n 50 miljoen euro zou hebben gecreëerd. “Ik had gewoon een baan en net een kind, dus deed dit er maar een beetje bij. Op een gegeven moment ging alles zo snel, dat we zeiden: we moeten hier fulltime aan gaan werken.”